president Mbeki sighting op 6 februari - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van vibeke - WaarBenJij.nu president Mbeki sighting op 6 februari - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van vibeke - WaarBenJij.nu

president Mbeki sighting op 6 februari

Door: Vibeke

03 Maart 2004 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik heb president Mbeki vandaag gezien!!!!!
Ik kwam vanochtend aan op het werk en de companys gardens waren al afgesloten. Overal hingen posters met "vote ANC". Vandaag is de opening van het parlement en dat wordt geopend met de state of the nation van Mbeki.

Jekse (mijn Nederlandse collega)en ik konden gewapend met blocnote en digitale camera de straat op om demonsterende mensen te interviewen. Nou, die waren er dus niet, want niemand had een permit gekregen om te demonsteren. We hebben alleen de earth action partij gesproken die tegen nucleaire energie waren. Om ons heen liepen de leden van het parlement het gebouw in, de vrouwen in de meest mooie gewaden. Uiteindelijk stonden we achter een lijn te wachten op de optocht van de president. Eerst kwamen er doedelzakken, na een kwartier de presidentiele garde en toen weer wachten..... en het is vandaag bloedheet.

En wachten....wachten... wachten. Het begrip African Time is hier is zeer op van toepassing! Het leger stond voor ons, maar het gaat er hier een stuk informeler aan toe dan in Nederland. Ze blijven helemaal niet in de houding staan en lopen water te drinken. Af en toe komt er een saluut en daarna zakken ze weer in. Een vrouw werd erg geirriteerd omdat ze naar achteren toe moest van de politie. Ze zei: "I come to see my president, not the back of some policeman". Verderop stond een gekke man te roepen dat hij 'the right to demonstrate had' en dat er elf nationale talen waren. Hij entertainde ons behoorlijk. Uiteindelijk was het zover, de vice president in een BMW X5, en daarna in een soort ziekenhuis busje met kogelvrij glas president Mbeki. En weg was hij. Een kleine man.

Toen ik later iemand sprak over de veiligheidsmaatregelen, of juist het gebrek eraan, werd ik er fijntjes op gewezen of ik wel naar boven had gekeken. De gebouwen bleken vol te staan met scherpschutters. Er wordt over het algemeen geklaagd over Mbeki's paranoia. Mandela wilde nog wel eens uit de auto stappen en wat handen gaan schudden. Mbeki zou dat nooit doen en blijft veilig achter kogelvrij glas.

Als je het artikel voor de nieuwsletter van SAMGI wilt lezen, ga dan naar www.samgi.org.za

• 03 Maart 2004 - 21:54

Chris:

hey Vib,

Stoere site zeg! En zie ik het goed: als we voor toekomstige studio-opnames voor de band nog op zoek zijn naar wat extra percussie, kunnen we je bellen?? ;-)
    Geniet ervan!!