don't feed the baboons - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van vibeke - WaarBenJij.nu don't feed the baboons - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van vibeke - WaarBenJij.nu

don't feed the baboons

Door: Vibeke

Blijf op de hoogte en volg

07 April 2004 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo, maak je klaar voor wat dierenverhalen. Dit weekend verblijdde Bruce mij met een kortstondig bezoek. Bruce is een steward, en overbuurman van Eilian, die het redelijk normaal vindt om mij even anderhalve dag vanuit Johannesburg te komen opzoeken! En Bruce kan iets wat ik niet kan: autorijden. Dus meteen een auto gehuurd en mijn ‘what-to-do-in-cape-town’ lijstje afgewerkt. Vol frisse energie reden we richting Simons Town waar zich een pinguin colonie bevindt op een strand. Overal pinguins, in de bosjes, op het strand en in de zee. Wat een maffe fascinerende dieren! Na ons een half uur aan de pinguins te hebben vergaapt reden we in zuidelijke richting naar de kaap de goede hoop. De omgeving is daar spectaculair mooi, omgeven door fijnbos, struisvogels en bavianen.... Bij de ingang van het national park staat duidelijk ‘don’t feed the baboons’. Aangekomen bij de parkeerplaats zien we een paar rangers druk heen en weer lopen terwijl je de knallen van hun zweep hoort. Bavianen overal om ons heen. Ze vinden het vooral erg leuk om op de auto’s te gaan zitten. Nadat we een wandeling naar Kaap de Goede Hoop hebben gemaakt, vinden een baviaan op onze auto die gezellig met de antenne zit te spelen. Snel in de auto gestapt en baviaan vertrok toen de motor starte. Toen ontdekten we een grote drol op de voorruit, ha ha! Bruce probeert met radicale remtechnieken de drol te laten verdwijnen. Gelukkig at meneer de baviaan genoeg vezels!

Op de terugweg nog naar een bar met veel locals gegaan en weer een savanna (appelcider, mijn favo drankje hier) gedronken. Vlak voor het donker heb ik voor de tweede maal de Chapmans Peak drive gedaan; een prachtige weg langs de kust in rotsen uitgehouwen. We sloten de dag af met een heerlijk maal in een restaurant waarbij Bruce zich te buiten deed aan een bord met heel veel vis.

En gisteren zijn we richting Stellenbosch gereden en heb ik een droom in vervulling laten gaan. Als kind riep ik altijd dat mijn lievelingsdier een cheetah was (want mijn moeder vond dat ook), en nu had ik de kans er een te aaien. Op een wine estate Spier bevindt zich een Cheetah outreach project waar verschillende cheetahs als ‘ambassadeur’ optreden voor de cheetah populatie. Cheetah outreach wil bewustzijn creeren bij de bevolking, omdat ze met uitsterven worden bedreigd. Voor een vaste donatie kan je dus een cheetah aaien. Foto’s ter bewijs volgen snel. Voor meer info ga naar www.cheetah.co.za. Daarna hebben we nog een wijntje gedronken want we waren immers op een wine estate. Toen kon ik Bruce alweer uitzwaaien en nu zit ik voor een week helemaal alleen thuis, snik. Mijn huisgenoot is op vakantie en het huis produceert nu allemaal geluiden die ik opeens erg eng vind.

Nog een week voor de verkiezingen. Op elke lantaarnpaal hangen nu wel 4 posters en de partijen halen elkaar hier steeds meer door de modder. 14 april is het zover. Het is 99 procent zeker dat de ANC de grootste partij blijft. Tot snel!

  • 06 April 2004 - 14:22

    Jonna:

    hey vibje,
    mijn lievelingsdier was ook altijd een cheetah. ze kunnen hard rennen en ik destijds ook, vandaar. maar in het echt zijn ze volgens mij best engggrrr.
    in Marie Claire mei trouwens een uitgebreid verhaal over vrouwen in Zuid-Afrika, 10 jaar na de apartheid. ik bewaar er wel eentje voor je (komt half april uit). cya

  • 06 April 2004 - 17:34

    Eilian:

    wil ook cheetah aaien...

  • 06 April 2004 - 19:54

    Anne:

    Dat is pas het leven.... en hebben de chetas terug geaaid?

  • 07 April 2004 - 11:36

    Eilian:

    ...ja, heel snel! ;-)

  • 08 April 2004 - 01:46

    Marco A Te A:

    Kon niet uitblijven Vibeke natuurlijk een reactie van mij in je guestbook. Heb je mn mail al ontvangen> ik verwacht ieder moment een mailtje van je terug... ;-)

    Wow cheetahs - horrid idee dat die dieren uitsterven en ben BTW ook benieuwd naar hoe het is met je mams.

    Liefs een markante ex-huisgenoot

  • 08 April 2004 - 11:19

    Mark SC:

    Jij lekker een cheetah aaien en een drol van een baviaan van je voorruit verwijderen en wij maar lekker hier door de regen heen en weer fietsen en hondendrollen ontwijken. Wat is het weer lekker verdeeld. (ben niet jaloers hoor;-)

  • 08 April 2004 - 12:17

    Eilian:

    Mark SC: Ben je er vandaag ook om mij een hartslagmeter te lenen en thee te brengen tijdens pauze? ;-)

  • 08 April 2004 - 21:17

    Baboon Boy:

    zo heb laatst lekker potje gescheten man!

  • 12 April 2004 - 16:46

    Eilian:

    ....nog 2 weken en dan mag je mij aaien...

  • 12 April 2004 - 19:44

    Cheetah:

    maar volgens mij lig jij dan niet zo lief stil jongeman

  • 13 April 2004 - 18:24

    Baboon Boy:

    heeft het niet zo op fiats

  • 13 April 2004 - 18:24

    Baboon Boy:

    heeft het niet zo op fiats

  • 13 April 2004 - 20:19

    Baboon Boy:

    of computers

  • 14 April 2004 - 09:59

    Veerle:

    Hey Vib,
    Leuk hoor al je verhalen en foto's! Ik bel je snel om jou nu eens op te zoeken in Kaapstad. Maar eerst komende week een stukje Garden route doen met ouders die op bezoek zijn.
    liefs Veerle

  • 15 April 2004 - 09:31

    ANC:

    stem vandaag op mij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 11125
Totaal aantal bezoekers 35762

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: