Guguletu en Karoo pret - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van vibeke - WaarBenJij.nu Guguletu en Karoo pret - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van vibeke - WaarBenJij.nu

Guguletu en Karoo pret

Door: Vibeke

Blijf op de hoogte en volg

30 Maart 2004 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zoals beloofd weer blije berichten uit Kaapstad. Bedankt voor de reacties op het vorige bericht.

Op zondag 21 maart had SAMGI ter ere van Human Rights Day een event en workshop georganiseerd in de township Guguletu. Erg interessant voor mijn onderzoek om te observeren hoe de organisatie er aan toe ging. We hadden een Community Centre afgehuurd om de mensen te vertellen over mensenrechten en vervolgens een documentaire, Chavez inside the Coup te laten zien. Ter voorbereiding op de lunch waren we al twee uur lang hotdogs aan het bereiden. Er was niemand ....

Mensen worden door twee dingen aangetrokken: muziek en eten. Dus maar een muziekje spelen om mee te beginnen. Langzaamaan vulde de zaal zich met heel veel kleine kinderen en enkele ouders. We hadden hulp ingeroepen van een lokale community leader, Joe, die de mensen tot stilte maande en als tolk optrad om dingen in Xhosa te vertalen. Nadat de sprekers hun zegje hadden gedaan, en ik had verteld waar de documentaire over ging werden de mensen geinstalleerd voor de video. Anderhalf uur later waren alle hotdogs klaar en was het drinken ingeschonken. Gelukkig hadden we Joe die ons beschermde, want mensen vielen letterlijk het eten aan. Binnen no time waren alle 300 hotdogs verorberd en al het fruit op. Stap twee was muziek. In een andere zaal stond de band al klaar en die gaf een daverend concert onder luid gejuich en gedans van de kinderen. Echt geweldig om te zien hoe enthousiast de kinderen op en neer sprongen en graag mee wilden zingen. Zie bijgevoegde foto’s voor het resultaat.

Mijn tweede uitje deze week vond afgelopen vrijdag en zaterdag plaats. Met mijn bazin en 2 collega’s stapten we in een busje op weg naar Beaufort west, een stad middenin de Karoo, het platteland van Zuid-Afrika. Er werd daar door partner organisatie GAP (www.gender.co.za) een conferentie georganiseerd ‘Women and the Vote’. Lokale civil society en media was uitgenodigd om the participeren in discussies omtrent vrouwen in government en de media. Mijn bazin gaf ook een lezing en wij waren aangesteld om de hele conferentie te rapporteren voor GAP. Op zich best een lastige taak want mensen switchen gerust van het Engels naar Xhosa of Afrikaans. Nou ja, ik heb in ieder geval weer een bezigheid voor deze week.

Beaufort West was een ervaring op zich. Het moet het centrum van de Karoo zijn. Stel je een grote straat voor waar schapen op een truck met lekke band staan. Band wordt verwisseld met schapen erop. Geen bioscoop. Geen kwaliteits kranten, alleen tabloids. Een bar die “Koolskot” heet, oftewel kogelschot. Mijn bazin is daar bedreigd door een zeer dronken racistische boer. Dat zij als kleurling directrice is van een vrouwen organisatie ging boven zijn pet. Zijn advies aan haar was om een geweer te kopen en zelfmoord te plegen..... In het hotel waar we sliepen waren ze ook behoorlijk racistisch, en dat terwijl 100% van de deelnemers aan de conferentie zwart was. De directrice van GAP werd onaardig behandeld en tegen mij deden ze normaal. Al met al een zeer verijkende ervaring waarbij ik besef hoe gelukkig ik ben dat ik niet in Beaufort West ben geboren!

Inmiddels heb ik voor mijn laatste maand bij SAMGI een laptop gehuurd en daar typ ik nu dit bericht mee. Tot snel! Ik ga maar eens doen waarvoor ik gekomen ben.

  • 29 Maart 2004 - 15:56

    Eilian:

    leuke foto's vibeke. leuk dat je dat zo makkelijk doet: voor een grote groep mensen spreken. Veel mensen zouden dat eng vinden . Especially in the ' Wild Beaufort West'
    2 kusjes...van mij en ik

  • 29 Maart 2004 - 17:28

    Je Weet Wel!:

    Veel blankies.... weinig zwarties...... Hoe kom dat?

  • 29 Maart 2004 - 22:55

    Patat Met:

    hadden ze ook glutenvrije hotdogs?

  • 30 Maart 2004 - 16:02

    Geen Worst Van:

    je snapt er weer geen hotdog van heh mede buikspierkletser: hotdogs zijn voornamelijk glutenvrij ;-) Broodje is alleen voor de versiering!

  • 30 Maart 2004 - 22:39

    Bill Gates:

    My dear, is that a Pentium 4 you have in that laptop of yours?

  • 31 Maart 2004 - 13:18

    Aanklager:

    geen grote mond heh Bill, meen me te herinneren dat jouw bedrijf enige outstanding rekeningen te betalen heeft..;-)

  • 31 Maart 2004 - 16:13

    Intel:

    outstanding, we have outsteekbare performances.

  • 31 Maart 2004 - 16:22

    Panty-um:

    intel inside?

  • 31 Maart 2004 - 16:26

    Pantyum:

    intelesting..

  • 31 Maart 2004 - 22:28

    Motherboard:

    no my son, just my chip

  • 31 Maart 2004 - 22:29

    RAM:

    or does that give you a hard disc?

  • 01 April 2004 - 13:33

    Floppy:

    no, your chip makes me go floppy, making me crash.

  • 01 April 2004 - 14:42

    Vibeke:

    nu genooeg computer grapjes!

  • 01 April 2004 - 14:59

    To Vibeke:

    i believe you mean: DELETE

  • 01 April 2004 - 15:00

    Hardware:

    touch my mouse and stroke them keys honey!

  • 01 April 2004 - 15:01

    Monitor:

    are you rewritable, or do you just like to be screened?

  • 01 April 2004 - 15:02

    Voicemail:

    vibeke kan nu even niet opnemen

  • 02 April 2004 - 17:39

    AMD:

    what makes your microprocessor tick?

  • 03 April 2004 - 00:18

    CMD, One Step Higher:

    tick? no more, a virus left it sick...

  • 03 April 2004 - 00:33

    What Happened To BMD:

    morgen EEL kijken??

  • 03 April 2004 - 12:31

    De Winkel:

    He Vibi!
    Onze nieuwe hobby hier in de winkel is om jouw nieuwtjes op de website te lezen, maar we bedachten net dat we eigenlijk nooit een berichtje sturen... Bij deze dus! Mooi dat alles (weer) ok is. Wel enge lui daar, op het platteland. Hier is alles normaal, het is zaterdag en mr. Sandberg is net geweest... Alleen jij bent er dus niet. Nou, veel plezier, en we zien je volgende berichten wel weer! groetjes van Elske, Daan en Mark1 en Mark2.

  • 06 April 2004 - 13:36

    Lazer:

    komt er nog iets nieuws om te lazen? dikke x, je vriend

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 35783

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: