Treatment Action Campaign - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van vibeke - WaarBenJij.nu Treatment Action Campaign - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van vibeke - WaarBenJij.nu

Treatment Action Campaign

Door: Vibeke

09 Maart 2004 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Gisteren was het International Women’s Day. Dat betekende dat alle stagaires als reporters op stap gingen om artikelen te schrijven voor de nieuwsbrief. Ik ging samen met Bianca, een nieuwe Nederlandse stagaire, naar een public meeting van de Treatment Action Campaign (TAC). TAC is dit jaar genomineerd voor de nobelprijs van de vrede. Zij zijn een advocacy organisatie die zich inzetten voor HIV/AIDS gerelateerde zaken. Op dit moment maken zij zich hard voor de verstrekking van anti retrovirale medicijnen. In November 2003 heeft de Zuid-Afrikaanse regering een plan toegezegd om besmette mensen te kunnen behandelen met medicijnen. Het is een ambiteus plan, maar wel nodig om te voorkomen dat voor 2008 1.5 miljoen mensen doodgaan aan AIDS. Tot nu toe heeft alleen nog maar de Western Cape provincie kunnen profiteren van dit plan.

TAC houdt een zogenaamde People AIDS forum om de stemmen van iedereen gehoord te krijgen. Dus daar zaten we in de City Hall, omringd door mensen die HIV positive in grote blokletters op hun t-shirt hadden staan.... Vrouwen met kleine babies op hun rug, kinderen... De enige blanken die aanwezig waren in de overvolle City Hall, waren de journalisten en een vrouwelijke dominee. Het eerste half uur werden we overweldigd door prachtig gezang en geklap door de aanwezigen. Daarna kwamen sprekers aan het woord met hun persoonlijk verhaal over hoe anti retrovirale medicijnen hun leven heeft veranderd. Meer dan drie kwart van alles werd in Xhosa gesproken, zelfs door de blanke dominee. Dan maakte zij blijkbaar een grap en lag de hele zaal helemaal krom van het lachen, joelend en al. En wij.... een beetje glimlachen, want we begrepen er niks van.
Na heel wat liederen en sprekers gingen we mensen interviewen. Een vrouw met een baby die zit te wachten op behandeling, maar ze heeft nog teveel t-cellen. Ook sprak ik een jongen die met een groep toneelstukken deed gebaseerd op beweging. Zo worden de mensen te geinformeerd over AIDS op een speelse manier.

Al met al een heel indrukwekkende ervaring. O ja, afgelopen vrijdag gaven we een persconferentie om een media monitoring rapport te presenteren en de kranten hebben er zowaar over geschreven. Ik heb een paar foto’s bijgevoegd. Meer volgen er nog.

• 09 Maart 2004 - 10:52

Gender Bender:

Is die 'vrouw' op de foto links wel echt een vrouw? x

• 09 Maart 2004 - 12:29

Vibeke:

ja, dat is echt een vrouw!

• 10 Maart 2004 - 14:59

Women Lover:

I forgot to wish everyone a happy International Womens Day.

• 11 Maart 2004 - 14:53

Joost:

Hai lieve Vibeke!
    Ik lees dat je veel goede dingen doet! Geweldig om te zien..Ik blijf je in de gaten houden vanuit Grahamstown! Dikke kus Joost

• 12 Maart 2004 - 09:33

Vriend:

goed zo joost. blij om te horen! ;-)